Európa

Európa

Fiam, meg kell tanulnod, semmi se a tiéd itt, Európában. Nézd ott azokat a dombokat. Odamehetsz, sétálhatsz rajtuk, de nem a tiéd. Sétálhatsz az utcán, de nem a tiéd. Bármikor azt mondhatják, hogy nem szabad sétálni rajtuk, és akkor nem sétálhatsz többet rajtuk. Elmehetsz az erdőbe, de megtalálnak, és azt mondják majd, hogy nem a tiéd az erdő. Nem csinálhatsz semmit az erdőben. De a saját lakásodban se. Az se a tiéd. Itt Európában nincs semmid. Egyszer voltam Amerikában. Azt mondják, van az az amerikai álom. Na, az tényleg van, én is éreztem. De én rájöttem miért van, azért, mert hatalmas ország. Kimehetsz a pusztába, csinálhatsz amit akarsz. Itt Európában a lakásod se a tiéd. Semmi se a tiéd. A lakásodat is bármikor elvehetik tőled. Vagy a szomszédod azt csinál veled amit akar, és te nem tehetsz semmit ellene. Mert semmi se a tiéd. Sokaknak ez biztonság érzést ad. Szinte mindenkinek, itt Európában. Amerikában máshogy van ez. Kimész a pusztába, senkit se érdekel. Azt csinálhatsz ott, amit akarsz. Érezheted a szabadságot. Meg is halhatsz a nagy pusztában, vagy a hatalmas erdőkben. Itt Európában még meg se halhatsz, ha nem engedik. Ez itt nem szabadság, bár sokan azt hiszik. Amerika se szabadság, de legalább úgy érzed. Kimész a pusztába, gyalog, vagy autóval… és ott vagy. Csak ott vagy, és érzed a szabadságot. Ha viszel magaddal vizet meg konzerveket, akkor akár hetekig is érezheted a szabadságot a pusztában, vagy egy nagy erdőben. De a városokban is. Mindenhol, bárhol Amerikában. Itt Európában viszont semmi se a tiéd, még az se, ami amúgy a tiéd, például a lakásod, vagy akár az életed. Egyszer voltam Amerikában, éreztem a szabadságot. De azt mondják több helyen érezni lehet, például Ausztráliában is. De Európában nem lehet, mert itt nincs is szabadság, mert semmi se a tiéd. És hogy kié minden? Nem tudni. Senki se tudja, de nem is akarják tudni. De a legtöbben amúgy élvezik ezt, mert biztonság érzést ad nekik, meg kényelmet. Meg azt is élvezik, hogy bár nekik sincs semmijük, szabadságuk meg aztán főleg nincs, de másnak sincsen semmije. És az európai emberek ezt élvezik. Aki meg nem, az elhúz Amerikába. Egyszer voltam Amerikában. Akkor még nem értettem teljesen ezeket a dolgokat. Ha értettem volna, nem jöttem volna vissza ide. Inkább meghaltam volna a pusztában, szabadon. Vagy legalábbis úgy érezve magam, mintha szabad lennék.

(C) 2014 Baráth Endre

